تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,623,556 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,200 |
تبیین و تحلیل دلالتهای تربیتی دیدگاه معرفتشناختی ژیل دلوز و نقد دلالتهای آن برای تعلیم و تربیت | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 4، بهمن 1391، صفحه 53-80 اصل مقاله (330.81 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2013.327 | ||
نویسندگان | ||
سید مهدی سجادی* ؛ علی ایمانزاده | ||
چکیده | ||
از قدرتمندترین جریانهای فکری و نظری مطرح در جهان امروز پساساختارگرایی است و عرصه تعلیم و تربیت یکی از عرصههایی که تحت تأثیر این جریان قرار گرفته و ورود پساساختارگرایی به عرصه تعلیم و تربیت مسائل، پرسشها و نگرشهای جدیدی را ایجاد کرده است. پساساختارگرایی دلوز نیز با تأکید بر قلمروزدایی و باز قلمروسازی، تأکید بر شدن به جای بودن، نشانهشناسی، نفی بازنماییگرایی، رد تصویر جزمی اندیشه، کوچگرایی و کثرتگرایی، تأکید بر تفکّر ریزومی و افقی در مقابل تفکّر درختی و عمودی، تأکید بر فولدینگ، میل و تأکید بر تفاوت و ناهمسانی و توجه به اقلیتهای به حاشیه رانده شده، تعلیم و تربیت را با مسائل جدیدی مواجه کرده و بسیاری از مسائل تعلیم و تربیت فعلی را نیز مرتفع و راهبردهای جدیدی برای ابعاد و وجوه تعلیم و تربیت فراهم خواهد کرد. از طرف دیگر، تأکید اکید او بر کثرتگرایی عرضی صرف و نفی روابط سلسله مراتبی و فضای بازنمایی، چالشهای جدیدی را برای تعلیم و تربیت به خصوص در جوامع سنّتی بهوجود خواهد آورد که در این مقاله پیامدهای تربیتی دیدگاه معرفتشناختی دلوز بررسی و نقد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
ژیل دلوز؛ ریزوم؛ شدن؛ چندگانگی؛ فولدینگ؛ قلمروزدایی؛ بازقلمروسازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A critical analysis of educational implications of Deluz\' perspective on epistemology | ||
چکیده [English] | ||
Post-structural education poses new problems and challenges. Deluz\' post-structuralist epistemology, while emphasizing deteritorization and retertorization, as well as becoming instead of being, rhizomic and horizontal thinking instead of vertical and tree-like thinking, has not only solved some of the educational problems, but it has also created new ones. On the other hand, over-emphasis on pluralism and negation of hierarchical relationships has created new challenges for education, especially in the traditional societies, all of which are discussed herein | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Becoming; multiplicity; reteritorization; deteritorization | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,842 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,845 |