تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,953 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,654 |
بررسی انسانشناسی عرفان اسلامی و دلالتهای آن در تربیت شهروندی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 3، آذر 1394، صفحه 135-154 اصل مقاله (267.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2015.2087 | ||
نویسندگان | ||
محمّد میر* ؛ بابک شمشیری | ||
دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله شناسایی مؤلفههای اساسی انسانشناسی عرفان اسلامی و دلالتهای آن در تربیت شهروندی است. پرسشهای پژوهش عبارتاند از: 1) انسان براساس مکتب عرفان اسلامی چه ویژگیهایی دارد؟ و 2) دلالتهای انسانشناسی عرفان اسلامی در تربیت شهروندی چیست؟ جهت بررسی انسانشناسی عرفان اسلامی و نوع نگاه عرفان اسلامی به انسان میتوان به چهار مؤلفة بنیادی عرفان اسلامی؛ یعنی وحدت، عشق، معرفت و خودآگاهی، و اخلاقمداری توجه کرد. در پژوهش حاضر، با استفاده از روش استنباط فلسفی، به بررسی مؤلفههای انسانشناسی عرفان اسلامی و استخراج دلالتهای آن در تربیت شهروندی پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد که انسانشناسی عرفان اسلامی با بیان مؤلفههای خود از انسان، زمینهها و قابلیتهایی را برای او فراهم میکند که در پرتو آن میتوان دلالتهایی را در تربیت شهروندی استخراج نمود. شهروندانی که با تکیه بر عشق و محبت و اخلاقمداری و بر مبنای شناخت عالم درونی خویش به شکل یکپارچه و متحد به حل مسائل شهروندی و کمال خود در اجتماع خواهند پرداخت. | ||
کلیدواژهها | ||
عرفان اسلامی؛ انسانشناسی عرفان اسلامی؛ شهروند؛ تربیت شهروندی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of Anthropology of Islamic mysticism and its implications in the citizenship education | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad mir؛ babak shamshiri | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the article is to identify the components of anthropology of Islamic mysticism and its implications in the citizenship education. The questions are: 1) what features does the human have based on the School of Islamic mysticism? 2) What are the implications of anthropology of Islamic mysticicism in the citizenship education? In order to study the anthropology of Islamic mysticism and type of Islamic mysticism look at Human, it can be considered four fundamental components of Islamic mysticism; i.e. Unity, love, cognition and self-awareness, and ethic-oriented. Therefore, it has been got to study the components of anthropology of Islamic mysticism and extracting its implication in the citizenship education using the philosophical inference method.The study results shows that anthropology of Islamic mysticism provides capabilities and backgrounds for him by expressing its components of human that it can be extracted the implication in the citizenship education. The citizens who will solve the citizenship problems and their perfection in society based on love and ethic-oriented and based on identifying its inner world in a united and integrated form. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Islamic Mysticism, Anthropology of Islamic mysticism, Citizen, Citizenship Education | ||
مراجع | ||
- قرآن کریم - نهج البلاغه - آقازاده، احمد(1385). اصول و قواعد حاکم بر فرآیند تربیت شهروندی و بررسی سیر تحوّلات و ویژگیهای اینگونه آموزشها در کشور ژاپن، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 17، صص 66 -46. - ابن ابیالحدید، عبدالحمید(بیتا). شرح نهج البلاغه، مصر، دار إحیاءالکتبالعربیّه. - ابنالعربی، محیالدّین(بیتا). الفتوحات المکیّه، بیروت، دار صادر. - ابنمسکویه، ابوعلی احمد(1410 ه. ق). تهذیبالأخلاق، قم، بیدار. - ابنمنظور، محمّد بن مکرم(1405 ه. ق)، لسان العرب، قم، نشر ادب الحوزه. - الأنصاری، عبدالرّحمان(1379)، عشق اصطرلاب اسرار خداست، ترجمه قاسم انصاری، تهران، طهوری. - تمیمی آمدی، عبدالواحدبنمحمّد(1380)،. غررالحکم و دررالکلم، قم، امام عصر(عج). - جهانی، جعفر(1382)، دیباچهای بر شیوههای پژوهش در تفکّر انتقادی، شیراز، ملک سلیمان. - حبیبیان ، أحمد(1374)، مروری بر روان آدمی از دیدگاه اسلام، تهران، سازمان تبلیغات. - خرقانی، ابوالحسن(1385)، ابوالحسن خرقانی، ترجمه جواد نوبخش، لندن، خانقاه نعمت الهی. - خسروپناه، عبدالحسینمیرزایی، رضا(1389)، چیستی انسانشناسی، دوفصلنامه انسانپژوهی دینی، شماره 24، صص 40 -55. - خلیلی، محمّدحسین(1382). مبانی فلسفی عشق از منظر ابن سینا و ملّاصدرا، قم: نشر بوستان کتاب. - رازی، نجمالدّین(1387)، مرصادالعباد، تهران، علمی و فرهنگی. - رجبی، محمود(1379)، انسانشناسی، قم، مؤسّسه امام خمینی(ره). - زرشقایی، مسعود(1384)، هنجاریابیواعتباریابیمقیاسهایهمدلیورفتارمدنیسازمانی، پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، رشته روانشناسی. - سجّادی، سیّد ضیاءالدّین(1388)، مقدّمهای بر مبانی عرفان و تصوّف، تهران، سمت. - شریف، میانمحمّد(1362). تاریخ فلسفه در ایلام، ترجمه نصرالله پورجوادی، تهران: نشر دانشگاهی. - شمشیری، بابک(1385)، ارائه الگویی نظری بهمنظور جهتدهی و ساماندهی فعالیتهای امور تربیتی در نظام آموزش و پرورش ایران به اقتباس از آموزههای عرفان اسلامی، مجلّه علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره 4، صص 114 -134. - شمشیری، بابک(1385)، تعلیم و تربیت از منظر عشق و عرفان، تهران، طهوری. - شمشیری، بابک(1388)، جهانیشدن و تربیت دینی از منظر مدرنیسم، پستمدرنیسم و عرفان اسلامی، دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، شماره 30، صص 53 -70. - شمشیری، بابک و عبدالحسین نقیبزاده(1384)، فرآیند تعلیم و تربیت با اقتباس از مبانی عرفان اسلامی، دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، شماره 12، صص74 -89. - صادقی، هادی و محمّدتقی سبحانینیا(1390)، جایگاه شناخت خود در رفتار اخلاقی انسان، فصلنامه پژوهشنامه اخلاق، شماره 12، صص 9 -32. - طبیبیان، سیّدحمید(1387)، فرهنگ لاروس عربی- فارسی، تهران، امیرکبیر. - عرسان کیلانی، ماجد(1387)، سیر آرای تربیتی در تمدّن اسلامی، ترجمه بهروز رفیعی، تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز مطالعات فرهنگی. - فتحی واجارگاه، کورش و سکینه واحد چوکده(1385)، شناسایی آسیبهای تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان: نظام آموزش متوسّطه نظری از دیدگاه معلّمان زن شهر تهران و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیّت آن، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 17، صص 94-131. - فتحی واجارگاه، کورش و سکینه واحد چوکده(1388)، آموزش شهروندی در مدارس، تهران، آییژ. - فنائی اشکوری، محمّد(1392)، نظریّه انسان کامل در عرفان اسلامی، ماهنامه علمی- ترویجی معرفت، شماره 193، ص 15-30. - قراملکی، احد فرامرز(1390). چالش رازی و مولوی در عشق و دوستی، پژوهشنامه عرفان، شماره 5، صص 115 -135. - قلتاش، عبّاس(1391). تربیت شهروندی(رویکردها، دیدگاهها و برنامه درسی)، تهران، یادواره. - کاشانی، عزّالدین محمود(1387)، مصباحالهدایه و مفتاحالکفایه، تهران، زوّار. - کدیور، محسن(1387)، حقّالنّاس اسلام و حقوق بشر، تهران، کویر. - مجلسی، محمّد باقر( 1362)، بحار الأنوار، ج2، تهران، دار الکتب الإسلامیة. - نوری، حسین بن محمّد( 1408)، مستدرک الوسائل، ج 9، آل البیت. - مجلّل چوبقلو، محمّدعلی(1387)، تحلیل برنامه درسی اجرا شده مقطع ابتدایی نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران از بُعد تربیت شهروندی، پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، شماره 17، صص 68 -96. - محسنی تبریزی، علیرضا(1381)، آسیبشناسی بیگانگیِ اجتماعی- فرهنگی، بررسی انزوای ارزشی در دانشگاههای دولتی تهران. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 26، صص 119 -182. - مطهری، مرتضی(1377)، مجموعه آثار شهید مطهری،ج14 ، تهران، صدرا. - منوچهری، عبّاس(1388)، علوم انسانی و رهاییبخشی عرفان مدنی، علوم انسانی و ماهیّت تمدّنسازی آن، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - مهرمحمّدی، محمود(1377)، آموزش و پرورش و جامعه مدنی، مجلّه پژوهشهای تربیتی، شماره 3 و 4، صص 21-32. - نصر، سیّد حسین(1382)، آموزههای صوفیان از دیروز تا امروز، ترجمه حسین حیدری و محمّدهادی امینی، تهران، قصیدهسرا. نراقی، مهدی،(1405)، جامعالسعادات، علم اخلاق اسلامی، ترجمه سیدجلالالدین مجتبوی، انتشارات حکمت. - یثربی، سیّد یحیی(1387)، عرفان نظری، قم، بوستان کتاب. - همایی، جلال الدّین(1385)، مولوینامه، تهران،هما.
- faulks, K.(2000). Citizenship,New York: Routledge.
- Frey, B. S. )2003). "Flexible citizenship for a global. Society" , allopolitics, philosophy economics, 2(1), 93- 114.
- Gearon, L.(2003). Learning to teach citizenship in the secondary school, London: Routledge.
-Liu, Meihui.(2001). "The development of civic values: Case study of Taiwan", International journal of educational research, Vol. 35, No. 1, 45- 60.
- Summer, Jacqueline Y.(2002). a proposal Model for Anchorage Adult Civic Education, Unpublished Master of Education Thesis | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,979 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,981 |