تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,053 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,464 |
راهبردهای بیان مخالفت در بین دانشجویان دختر و پسر | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 13، دی 1393، صفحه 65-90 اصل مقاله (737.84 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2015.1103 | ||
نویسندگان | ||
سید محمد حسینی؛ مجید عامریان | ||
هیئت علمی دانشگاه اراک | ||
چکیده | ||
راهبردهای بیان مخالفت در بین دانشجویان دختر و پسر سیدمحمد حسینی [1] مجید عامریان [2] تاریخ دریافت: 1/8/90 تاریخ تصویب: 20/12/91 چکیده تحقیق حاضر به بررسی راهبردهای کاروجهه در میان دانشجویان دختر و پسر هنگام بیان کارگفتِ مخالفت میپردازد. 280 دقیقه گفتگو و بحث گروهی دانشجویان در کلاس ضبط و موارد مخالفت بین آنها به تفکیک جنسیت مخالفتکننده و مخالفتشونده استخراج و راهبردهای استفاده شده در چارچوب نظریه ادب براون و لوینسن (1987) و طبقهبندی ریز-میلر از راهبردهای مخالفت (ریز-میلر، 2000) دستهبندی گردید. نتایج حاصل از بررسی کمّی و کیفی دادهها نشاندهندۀ تأثیر عامل جنسیت بر چگونگی استفاده از راهبردهای مخالفت است بدینگونه که بهطور کلی پسران بیش از دختران مخالفت نمودند و ستیزهجوتر از دختران بودند. در مخالفت با همجنس، دختران کمتر و پسران بیشتر با همجنس خود مخالفت نمودند، اما در مخالفت با جنس مخالف تنها در یک مورد تفاوت بین دختران و پسران معنادار بود: پسران از راهبردهای تشدید مخالفت بیش از دختران استفاده نمودند. همچنین، دختران توجه بیشتری به جنس مخاطب نشان دادند. واژههای کلیدی: وجهه، کاروجهه، کارگفت، مخالفت، جنس/جنسیت [1] مربی و عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه اراک، m-hoseini@araku.ac.ir [2] استادیاروعضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه اراک، m-amerian@araku.ac.ir | ||
کلیدواژهها | ||
وجهه؛ کاروجهه؛ کارگفت؛ مخالفت؛ جنس/جنسیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Disagreement Strategies among Male and Female University Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Seed Mohammad Hoseini؛ Majid Amerian | ||
Faculty of Arak University | ||
چکیده [English] | ||
Disagreement Strategies among Male and Female University Students Seyed Mohammad Hosseini [1] Majid Amerian [2] Received: 2012/02/20 Accepted: 2013/03/10 Abstract The study investigates facework strategies employed by male and female university students in performing the speech act of disagreement. Two hundred and eighty minutes of talk in a university class were recorded and tokens of disagreement were extracted and analyzed according to the sex of the disagreeing and the disagreed persons, using Brown and Levinson’s (1987) Politeness Model and Rees-Miller’s (2000) classification of disagreement strategies. The results of quantitative and qualitative analyses indicate that sex of the speaker and addressee has an impact on how disagreement is expressed. Generally, boys expressed more disagreements and used more aggravated disagreements than girls. In same-sex disagreements boys were more aggressive (by using aggravating devices) and girls avoided disagreement with other girls. In disagreement with the opposite sex, however, only one significant difference was found between males and females: boys employed more aggravated disagreements. Girls were found to be more sensitive to the sex of their addressee in their choice of facework stratetgy in disagreement. Keywords: face, facework, speech act, disagreement, sex /gender. [1] Member of Faculty, English Language & Literature Dept., University of Arak, Iran. m-hoseini@araku.ac.ir [2] Associate Professor, English Language & Literature Dept., University of Arak, Iran. a-amerian@araku.ac.ir | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Face, facework, speech act, disagreement, sex /gender | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,448 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 721 |